Exit

Als verkopen moeilijk wordt en klanten minder geld besteden, hoopt iedere verkoper dat zijn klanten tevreden zijn. Maar wat is nu precies een loyale klant? En is een tevreden klant automatisch een loyale klant?

Een loyale klant is een klant die niet alleen tevreden is over uw bedrijf, een loyale klant komt terug. Loyale klanten blijven uw bedrijf gedurende langere tijd trouw en doen dit op den duur niet alleen meer omdat zij over dat ene product zo tevreden zijn, maar omdat zij zich thuis voelen bij uw bedrijf en uw producten. Loyale klanten kunnen u dus veel voordelen opleveren:

  1. Afname in verloop: Loyale klanten blijven producten afnemen bij uw organisatie. Hierdoor hoeven er relatief weinig nieuwe klanten bij te komen om uw bedrijf winstgevend te maken.
  2. Stijgende opbrengst per klant: Trouwe klanten zijn sneller geneigd om ook andere, nieuwe producten te kopen bij hetzelfde bedrijf (cross-selling). Dit doen zij naast het kopen van de producten, waardoor zij loyaal werden aan uw bedrijf. Hierbij kunt u denken aan het verkopen van postzegels bij ansichtkaarten, het verkopen van batterijen bij zaklantaarns en het verkopen van schoensmeer bij schoenen. Hoewel de extra verkochte producten weliswaar niet erg duur (hoeven te) zijn, leveren zij u in totaal wel veel voordeel op. Bovendien zal de klant blij zijn dat u meedenkt over het gebruik van het product: wat hebben uw klanten nodig om het product daadwerkelijk te gebruiken? De getoonde interesse zal zich snel vertalen naar extra opbrengsten.
  3. Dalende kosten per klant: Er hoeft minder geld geïnvesteerd te worden in reclame en acquisitie, omdat de loyale klanten al bekend zijn met uw bedrijf en hier niet meer op attent gemaakt hoeven te worden.
  4. Mond-tot-mond reclame: Dit wordt vaak gezien als de belangrijkste indicator van loyaliteit. Dankzij mond-tot-mond reclame blijven klanten niet alleen loyaal aan uw bedrijf, ook leveren zij u nieuwe klanten op die reeds met een positieve instelling bij u terecht komen.
  5. Minder prijsgevoeligheid: Wanneer klanten eenmaal trouw zijn aan een bedrijf, zullen zij minder hun best doen voor het krijgen van de beste prijs. Ze hechten meer belang aan het verkrijgen van dat ene product bij dat ene bedrijf. De vernieuwde versie van bestaande producten kunt u makkelijker verkopen aan bestaande klanten. Hierbij kunt u denken aan nieuwere technische producten als computers en telefoons.
  6. Als u zeer tevreden bent over de telefoon van merk A, en na enige tijd komt merk A met een nieuw type telefoon op de markt, zult u naar aanleiding van uw tevredenheid over uw huidige telefoon al snel overwegen om de nieuwere versie bij merk A te kopen. Hierbij zult u waarschijnlijk eerder afgaan op uw gevoel van tevredenheid dan op het krijgen van de beste prijs.

Wat vind jij? Vertel hieronder hoe jij er over denkt.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Close
Go top