Exit

Oplossingen zoeken

Onderzoek jij op dit moment oplossingen voor een hardnekkig probleem waar jullie in de organisatie last van hebben? Gaat het bijvoorbeeld over ‘eigenaarschap’, ‘initiatieven nemen’, ‘afspraken nakomen’, ‘samenwerken tussen afdelingen’ of misschien ‘werkdruk’?

Het probleem of het vraagstuk waar jij je op dit moment op richt is wellicht taai, weerbarstig en ingewikkeld en komt regelmatig op jullie MT-vergadering aan bod.

Niets helpt

Er zijn misschien al veel ideeën geopperd die voor een oplossing moeten zorgen. Er zijn mogelijk ook al een paar oplossingen geïntroduceerd: een training voor medewerkers, nieuwe procedures, extra bijeenkomsten om het probleem te bespreken, afspraken op papier zetten, een cultuurprogramma …

Helaas blijven de positieve effecten achterwege. Het probleem verdwijnt niet. Niet zelden ontstaat er ook nog eens gedoe: ‘We zijn niet gekend in deze oplossing. Dit komt op een onhandig moment. Ik ben het volstrekt oneens met deze oplossing. Dit is de zoveelste noodgreep en deze gaat ook niet helpen.’

Als je het bovenstaande herkent, hebben we wellicht een aanpak die gaat helpen.

Wat veroorzaken jullie?

Heb je wel eens overwogen om te onderzoeken hoe jullie in de organisatie samen dat probleem veroorzaken? Huh? Hoe wij samen ons probleem of vraagstuk veroorzaken? Ja. Dat gebeurt. Sterker nog, dat gebeurt heel vaak.

Zonder dat collega’s dat doorhebben, produceren zij mee aan datgene waarvan zij zeggen last te hebben.

Dat gebeurt onbedoeld en onbewust. Niemand is erop uit om een probleem te veroorzaken. Heel vaak gaan ‘de dingen’ zoals ze gaan, al jaren. En dat was nooit een probleem. Maar op de een of andere manier is het de laatste tijd of sinds een paar jaar ingewikkeld, loopt het stroef en vinden steeds meer mensen dat vervelend.

Zodra je met elkaar ontdekt hoe iedereen onbedoeld en onbewust bijdraagt aan het vraagstuk wordt het mogelijk om blijvende oplossingen of veranderingen te bewerkstelligen.

Hoe ontdek je dat wat je zelf onbedoeld veroorzaakt?

Hieronder kan je een indruk krijgen hoe we dat doen. In de video vertelt een klant hoe hij samen met medewerkers en leidinggevenden zicht heeft gekregen op niet-helpende interactiepatronen in de organisatie.

Wil jij ook onderzoeken en leren?

Wij helpen mensen in organisaties ontdekken hoe zij hun successen maar ook hun vraagstukken in interactie met elkaar zelf veroorzaken. We wakkeren daarbij nieuwsgierigheid en alertheid aan en zorgen ervoor dat de ingrediënten aanwezig zijn om met elkaar en van elkaar te leren. Om het daarna anders te kunnen doen.

Benieuwd geworden hoe deze aanpak jou kan helpen? De eerste stap is een gesprek met ons. Telefonisch of bij jou of ons op kantoor. Laat hieronder je naam achter dan bellen we daarna met je.

Wil je alle velden invullen?



Close
Go top