Exit

Bij Effectory schijnt er een vergadering geweest te zijn waarin besloten is dat ze niet langer achter de feiten aan willen lopen. Met resultaat zo te zien. Tegenwoordig loopt Effectory namelijk korter achter de feiten aan want 14 dagen na het publiceren van onze infographic publiceerden onze conculega’s ‘n Infographic die wel heel erg veel lijkt op die van ons!

En dat vinden we vervelend. Heel vervelend zelfs. We hebben namelijk heel erg hard aan de infographic gewerkt.

Hieronder staan slechts een paar overeenkomsten die we met wat humor accentueren. Links telkens onze teksten (gepubliceerd op 5 april) en rechts die van Effectory (gepubliceerd op 19 april).

Wat grappig dat we hier exact hetzelfde over denken! Jullie zien bij opdrachtgevers echt precies het zelfde als wij! Wat een toeval! Toch?

Yay! Check, recheck, dubble check! Wij hebben net één extra woordje nodig om ons punt te maken. Dat doen jullie toch wel goed hoor! Lekker kort en to-the-point.

En ook hier zijn we het met elkaar eens. Letterlijk zelfs! Bij jullie ontbreekt hooguit twee keer de accent aigu. Letterlijk een accentverschil.

Wat is dit toch mooi. Het is bijna alsof we de Infographic echt samen hebben gemaakt en daarna ieder ons eigen logo erboven hebben gezet!

Ik ben het zo met jullie eens! Hoe komt het toch dat we zó hetzelfde denken en schrijven over activering!?

Wat een synchroniciteit! Mooi woord om te delen in twee ‘verschillende’ Infographics. ‘Saai’ maakt het paradoxaal genoeg heel spannend!

                

Precies! Er is in de markt nog heel vaak sprake van traditioneel medewerkersonderzoek. En daar moeten we echt de nodige veranderingen in aanbrengen. Daarom gebruiken we het woord ‘traditioneel’. En … jullie ook!

Ah shoot! Wij hebben het woordje ‘fris’ niet opgenomen. Jammer. Fris is namelijk ook leuk en geeft misschien ook wel energie. Verder is de boodschap ver-bluf-fend gelijk aan die van ons!

Tja, wat moet ik nog aan de titel van onze Infographics toevoegen!?

Enfin…….

Beste Guido Heezen (Directeur en eigenaar van Effectory), veel sterkte met de creatieve armoede. Voor de volgende editie van Effectory’s ‘Tips voor een succesvol en modern medewerkersonderzoek in crisistijd’ zijn deze artikelen wellicht nog de moeite waard te ‘onderzoeken’: Paradigma’s ontdekken met een MTO en Managers zijn bijziend.

33 reacties

  1. Comment by alda versteeg

    alda versteeg Reageer 24 mei 2013 at 11:55

    Tja… Heb het als `Siza`-adviseur en cocreator van medewerkersraadpleging nieuwe stijl bij Siza wat op een (gepaste?) afstand gevolgd. Effectory vonden we niet bij ons passen. Zij willen nu wel met ons in gesprek… Hoe boeiend is dit alles?!

  2. Comment by Wouter

    Wouter Reageer 23 mei 2013 at 10:52

    Als ik met Sinterklaas een gedichtje “jat” van Internet dan denken mijn kinderen “die vader van ons die kan wel leuke gedichtjes schrijven” . Ik weet wel beter en eigenlijk schaam ik me dan best wel. In ieder geval neem ik me steeds voor om het de volgende keer anders te doen. Ik hoop dat meer mensen/bedrijven zo (zouden moeten) denken !

  3. Comment by Jan Willem Norbart

    Jan Willem Norbart Reageer 13 mei 2013 at 12:46

    Effectory pleegt plagiaat op een zeer opzichtige manier. Maar het mag. Zou het als een compliment beschouwen en de geruststelling hebben dat ze de klanten krijgen die ze verdienen. Niet teveel aandacht aan besteden of echt aanpakken!

  4. Comment by Walter

    Walter Reageer 13 mei 2013 at 12:23

    En dan waarschijnlijk denken dan je daar (onopvallend) mee weg komt …!

  5. Comment by Monique Tuinbeek

    Monique Tuinbeek Reageer 4 mei 2013 at 12:54

    Wat een compliment Business Wise!
    Het voelt nu nog niet zo door het vele werk dat jullie er in hebben zitten, voor mij is het de bevestiging van de achterhaalde en fantasieloze aanpak van E(f)factory.

  6. Comment by Marten

    Marten Reageer 3 mei 2013 at 12:44

    Wat ‘creatief’ *proest*

  7. Comment by Kim

    Kim Reageer 3 mei 2013 at 11:48

    Wat jammer toch dat mensen zelf niet creatief genoeg zijn….

  8. Comment by René van Wijk

    René van Wijk Reageer 30 april 2013 at 08:32

    Je hebt origineel, origineler, origineelst en Effectory…….Een scheve schaats, kan gebeuren maar mijn advies aan de Heezianen is om nu maar weer terug te keren naar de eigen wijsheid van de business en daar op te vertrouwen. Houdt elkaar ook scherp en geeft energie.

  9. Comment by Thijs Dekker

    Thijs Dekker Reageer 29 april 2013 at 13:51

    Ik denk dat de heer Heezen inmiddels een fijn gesprek heeft gevoerd met een aantal van zijn medewerkers. De vlieger ‘beter goed gejat dan slecht bedacht’ gaat immers niet echt op in dit geval.

    Maar verder zou ik mijn boosheid laten varen en er vooral heel trots op zijn dat iemand met mijn veren probeert te pronken.

  10. Comment by Frederique Stellwag

    Frederique Stellwag Reageer 29 april 2013 at 11:49

    Creatieve armoede indeed! Wat een sneu bedrijf zeg…
    Maar ja geen stijl hè?
    En dat hebben jullie wel, met daarnaast vakmanschap, integriteit en humor!!
    Houd je eigen koers maar vast!

  11. Comment by Mariëlle

    Mariëlle Reageer 29 april 2013 at 10:23

    Wat ongelofelijk genant zeg!

  12. Comment by Nelleke

    Nelleke Reageer 27 april 2013 at 14:07

    Concurrentie in de markt is een mooi spel. Vechten tijdens het spelen is een minder aspect. Hoor en wederhoor door blog en reactie is goed en respect voor het reageren van de concurrent. Alleen doet het er allemaal niet toe en wel hierom:

    Waar Guido niet verder komt dan het aangeven waar de verschillen zitten in het ‘wat’, steekt Businesswise natuurlijk in op het waarom, om via het ‘hoe’ uieindelijk in het ‘wat’ te komen. Het waarom zal het verschil vanzelf maken.
    Met dank aan Sinek, (Apple maakt immers ook het verschil, de concurrenten kopieren dat het een lust is)

  13. Comment by Yvonne

    Yvonne Reageer 27 april 2013 at 14:04

    Jammer dat nog steeds veel bedrijven voor veilig kiezen. Daarmee bereik je geen resultaat. Goed dat Business Wise dat niet doet. Laat anderen maar kopiëren, de gebruiker merkt snel genoeg jullie meerwaarde

  14. Comment by Frans Möhring

    Frans Möhring Reageer 27 april 2013 at 10:26

    Net de hele thread zitten lezen – wat je er verder ook van vindt, vanuit BusinessWise zou ik het maar vooral zien als bewijs dat jullie je definitief hebben genesteld in de morele/intellectuele voorhoede van adviseurs op het gebied van management, cultuur en leiderschap. En dat is knap.

  15. Comment by Arno de Vries

    Arno de Vries Reageer 26 april 2013 at 13:28

    Dit is niet eens goed gejat

  16. Comment by Guido Heezen (Effectory)

    Guido Heezen (Effectory) Reageer 26 april 2013 at 13:23

    Beste mensen van BusinessWise,

    In elk geval vind ik het fijn te horen en te zien dat modern medewerkersonderzoek hot is. Goed ook dat hier vanuit meerdere kanten aandacht aan wordt besteed.

    De blog vind ik scherp en mooi gemaakt en het probeert Effectory even lekker in een hoek te zetten, dus complimenten daarvoor. Het roept ook op om fel te reageren. Zou deze blog lezend, ook bijna hetzelfde reageren.

    We zijn twee organisaties die zich op hetzelfde speelveld begeven, dezelfde geluiden horen over dat traditionele medewerkerstevredenheidsonderzoek waar veel organisaties nu klaar mee zijn en willen allebei laten weten dat het tijd is voor een moderner verhaal.

    De vraag daarbij is natuurlijk altijd wie wie kopiëert. Het gezamenlijk gebruik van de termen zoals saai, instrumenteel en energie vind ik niet gek wanneer we ouderwets en nieuwerwets onderzoek met elkaar vergelijken. Hetzelfde geldt voor praten met en praten over medewerkers.

    Bij het (af)maken van onze infographic zijn we mede geïnspireerd door jullie infographic die we op veel gebieden ook goed vinden. Aan de andere kant zitten er juist ook verschillen tussen de infographics, gewoon omdat we op sommige vlakken ook anders denken of de zaak anders benaderen. Niet erg, alleen komt dat in deze blog helaas niet aan de orde.

    We strijden dus voor hetzelfde doel, maar willen wel laten zien waar wij ons op onderscheiden en waar de verschillen zitten.

    Het is natuurlijk makkelijk om zinsnedes eruit te halen die min of meer hetzelfde zijn. Zie deze inderdaad als een compliment. Ook zou je zinsnedes kunnen belichten die compleet anders zijn. Zo denken we bijvoorbeeld compleet anders over benchmarking of de frequentie van meten. Door BusinessWise wordt bijvoorbeeld benchmarking als niet relevant weggezet, waar je ook gewoon kunt toegeven dat je geen goede benchmark hebt. Terwijl Effectory juist denkt dat je zonder benchmarking gaat werken aan de verkeerde dingen. Hier hebben we recent ook een artikel over geschreven.

    Dank voor de tips om te kijken naar een aantal van jullie artikelen. Ik zou zeggen: houd ook onze blogs in de gaten en zo gaan we met onze gemotiveerde, creatieve en innovatieve mensen komen tot een mooiere wereld!

    • Comment by Stefan Kuijken

      Stefan Kuijken Reageer 26 april 2013 at 13:53

      Tja, wat is dit nu? Hangen dit soort teksten ‘in the cloud’ en weet daarom Effectorrie ze ook te vinden. Of gaat het hier om met Joseph Jaworski te spreken om Synchronicity?
      Ik weet het niet. Het liefst zou je meneer de directeur plat op zijn bek gaan slaan maar ja dat is niet deftig. Sneu is het wel. Heel sneu. Wel doemt direct ook bij mij de vraag op: Hoeveel aandacht moet je hier als Originator aan schenken? Immers…. alles wat aandacht krijgt groeit. Mijn idee is dus Ga voort op eigen bakens, bel die vent op en zeg hem dat het je niet aanstaat. Recht in the face en daarmee basta. Heel hard weer focus op de eigen prospects en bestaande klanten. Eerlijk duurt het langst.

    • Comment by M. de Boer

      M. de Boer Reageer 26 april 2013 at 14:02

      Creatief antwoord van Guido, dat wel. Doet alleen niets af aan het omkatten.

    • Comment by Maarten

      Maarten Reageer 26 april 2013 at 16:07

      Zoutloos Guido Heezen. En het dan hebben over creativiteit en innovativiteit bij (jouw?) mensen. Ik weet ieder geval wie ik moet afraden voor een mto.

  17. Comment by Leon Bouterse

    Leon Bouterse Reageer 26 april 2013 at 11:39

    Mooie reactie van de ‘tegenpartij’ maar prikken we zo doorheen natuurlijk. Veel bla bla maar dit is ordinair jatwerk. Het had ze gesierd als zij zelf een mooie infographic hadden ontwikkeld. Nee, dan is Business Wise de Purple Cow in dit verhaal!

  18. Comment by Eric Tanorie

    Eric Tanorie Reageer 26 april 2013 at 11:31

    Workshop Marketing:

    IF YOU CAN’T MAKE IT, FAKE IT !!

    Hoe?

    Citeer of papagaai de expert, de professional, de goeroe.
    Zorg er wel voor dat, ook zelfs bronvermelding, duidelijk is wie die werkelijke expert, die professional, die goeroe is.

    Dan ben je ook een expert, een professional.
    Maar wel op gebied van een heel andere vaardigheid.

    Bij deze bied ik de dames en heren van Effectory deze 1-daagse-workshop geheel gratis aan.

  19. Comment by Femke M

    Femke M Reageer 26 april 2013 at 11:24

    Ik wil de dames en heren van Effectory graag ook even wijzen op het artikel feedback & ontwikkeling dat BusinessWise recent heeft gepubliceerd: https://www.business-wise.nl/feedback-en-ontwikkeling
    Het is toch alweer een week geleden dat ze met een blog kwamen, misschien kunnen ze dit gebruiken voor de volgende week. Wisten ze bij Effectory bijvoorbeeld dat 32% van de medewerkers vaker feedback op hun presteren wil? Allemaal gewoon te vinden in het artikel. Ik doe maar een handreiking ;)

  20. Comment by Jan H

    Jan H Reageer 26 april 2013 at 11:21

    Ik vind het een mooi compliment als iemand anders je letterlijk kopieert. Koreanen zijn hier meesters in, dus dat maakt Effectory de Hyundai van deze branche. Ben benieuwd naar hun reactie. We blijven het met spanning volgen!

  21. Comment by Rian

    Rian Reageer 26 april 2013 at 11:12

    “Beter goed gejat, dan slecht bedacht” En lekker goedkoop natuurlijk; letterlijk en figuurlijk. Jammer om vanuit deze gedachtes te moeten ondernemen; dat kan toch niet lekker voelen. Effectory, onderscheid jezelf goed en vanuit je eigen krachten. Ofwel, in het kader van de oranjegekte, wordt geen Bertha 39!

  22. Comment by Ed

    Ed Reageer 26 april 2013 at 10:57

    Dit is natuurlijk not done. Als ze de gegevens van hun klanten ook zo doorzetten naar andere klanten dan zal dit bedrijf niet echt lang meer bestaan denk ik zo.

    Effectory pronkt met de veren van anderen. Mijn stem krijgen ze niet.

  23. Comment by Wim van Grimbergen

    Wim van Grimbergen Reageer 26 april 2013 at 10:57

    Dit zijn wel opvallend gelijkende teksten. Laten we hopen dat Effectory dit kan logenstraffen, anders is dit geen blijk van de professionaliteit die Effectory uitstraalt, dan wel wil uitstralen. Er zijn hoogleraren over gestruikeld!! Plagiaat! Op zich groot compliment voor BusinessWise, dat “men” graag de teksten van BusinessWise”leent”. Is de weerspiegeling van het degelijke werk van BusinessWise zoals ik dat ervaren heb!

  24. Comment by C. Droog

    C. Droog Reageer 26 april 2013 at 10:47

    Hoe staat het er eigenlijk voor met de motivatie en inspiratie van de medewerker van Effectory?
    Dit is wel erg makkelijk, goed dat je hier actie op onderneemt!

  25. Comment by Micha Italiaander

    Micha Italiaander Reageer 26 april 2013 at 10:41

    Dit is toch wel het bewijs dat de marktleider een beetje schrik heeft van innovatieve spelers op hun markt. Dit is pure armoede!

  26. Comment by PaulZ

    PaulZ Reageer 26 april 2013 at 10:38

    Haalde iemand z’n deadline niet? Of een (uiterst) ongelukkige carrière-actie.

  27. Comment by Cor Hospes

    Cor Hospes Reageer 26 april 2013 at 10:27

    Vooruitdenkers heten ze. Inspiratoren. Mensen met verrassende en nieuwe ideeën. Het zijn mensen en bedrijven die vaak worden nagevolgd. Wiens opvattingen en meningen worden geciteerd en overgenomen. Een compliment. Vooral als je keurig wordt geciteerd met bronvermelding, zoals het hoort.
    Echt sneue partijen vergeten dat. Omdat ze zelf geen kennis hebben. Gebakken lucht verkopen. Creatief armoedig zijn. Nog erger wordt het als diezelfde inspiratieloze napraters de woorden van anderen verkopen als eigen werk, okay, met her en der een komma veranderd of een synoniem aangepast. Dat zijn mensen die je echt niet kunt vertrouwen. Omdat ze dus kennelijk altijd de ideeën van anderen verkopen. Verwacht je van charlatans.
    Niet van marktleiders die zichzelf hiermee wel vreselijk te kakken zetten als marktlijders. Omdat ze lijden aan jatten. Creatieve impotentie. Daar kun je enkel de slappe lach van krijgen. Meelijden is een te groot woord.

  28. Comment by Amanda Verdonk

    Amanda Verdonk Reageer 26 april 2013 at 10:04

    Kan geen toeval zijn, herhaaldelijk gebruiken ze exact dezelfde teksten! Wonderlijk dat Effectory dit doet, zoiets blijft natuurlijk nooit onopgemerkt. Ben benieuwd naar hun reactie!

  29. Comment by Michiel de Boer

    Michiel de Boer Reageer 26 april 2013 at 10:03

    Neeeee, echt? Wat bezielt zo’n club?

  30. Comment by Peter

    Peter Reageer 3 maart 2013 at 11:34

    Heeeeel dom.

Wat vind jij? Vertel hieronder hoe jij er over denkt.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Close
Go top