Exit

Het is niet onverstandig om je bewust te zijn wat voor type medewerkers jij in je team hebt. Zeker als er echt gepresteerd moet worden, als de deadlines erg krap zijn en er extra creativiteit en initiatief gevraagd wordt. Bij economische tegenwind is het cruciaal om te weten in welke medewerkers je de meeste tijd zou moeten investeren.

Enig idee waarop je je besluit kunt baseren? Wij bespreken twee invalshoeken voor een typering van medewerkers. Op basis van die typeringen kun je gemakkelijk besluiten met wie je de komende maanden vaak moet afspreken…. En met wie minder vaak.

David Maister beschreef in 1997 al de volgende drie medewerkertypen:

  • De dobberaars 65-85% van de organisatie. Zij doen hun werk prima, beschikken over de juiste competenties en doen hun werk prima. Dit type medewerker is van groot belang voor de organisatie. Deze vaart namelijk wel bij een stabiele en competente groep. Dit zijn geen winnaars omdat zij niet uitblinken, niet duidelijk boven het maaiveld uitsteken.
  • De winnaars: 10-20% van de organisatie. Dit zijn de mensen die je nodig hebt als het ruw weer is. Ze zijn ervaren, vinden het vanzelfsprekend om zichzelf voortdurend te verbeteren en nieuwe grenzen op te zoeken. Dit zijn ook de mensen die je graag wilt behouden, juist in deze onzekere tijden. Maar let op: jouw concurrenten willen hen ook! Want ze zijn ondernemend en initiatiefrijk. Dus daag ze uit, geef ze de ruimte om te excelleren en gedraag je als een echte coach: moedig aan en zorg voor de juiste randvoorwaarden.
  • De verliezers 5-15% van de organisatie. Jammer genoeg zijn dit de medewerkers die niet willen veranderen of zelfs veranderingen tegenhouden. Hun bijdrage is niet constructief, eerder destructief. Vaak zijn ze teleurgesteld en hebben zij een lage moraal.

Wat vind jij? Vertel hieronder hoe jij er over denkt.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Close
Go top