Exit

Bijna iedereen kent ze wel. Procedures, standaard processen, ‘standard operating procedures’.

Handig om niet telkens opnieuw het wiel uit te hoeven vinden. Als bijv. een nieuwe medewerker over drie weken bij de organisatie komt werken dan is het handig dat alle noodzakelijke handelingen en voorbereidingen al in een procedure zijn opgesomd. Kan je efficiënt doen wat nodig is zonder dat je het allemaal zelf moet uitvogelen.

Ik ken een paar organisaties waar een ‘standard operating procedure’ bestaat voor het maken van ‘standard operating procedures’.

En … bij deze organisaties zijn nogal wat procedures niet meer zo behulpzaam. Daar staat het volgen van de procedure voorop terwijl medewerkers geen idee hebben waarom die procedures gevolgd moet worden … omdat ze niet helpen om te bereiken … wat bereikt moet worden. ‘Volg de procedures’ is daar het credo.

Onderstaande video liet ik vorige week aan een MT lid zien …. de metafoor was voor haar meteen duidelijk. Om gelachen ook :-)

We gaan binnenkort samen ontdekken hoe procedures wel en niet (meer) helpen. En vooral: hoe het zover heeft kunnen komen dat er allerlei verplichte procedures bestaan zonder dat ze helpend zijn.

Close
Go top