Exit

Hieronder kun je lezen over wat ons bezighoudt, waar we aan werken, waar we warm voor lopen en wat we in ons werk zoal tegen komen. Voel je vrij om te reageren op de artikelen en laat ons vooral ook jouw ideeën weten!

Medewerkersonderzoek anno Nu! bij Siza

Siza toont durf met het medewerkersonderzoek dat volledig is afgestemd op de ambities, cultuur en kernwaarden van de organisatie. Een medewerkersonderzoek anno Nu! dat zich in veel opzichten afzet tegen wat gebruikelijk is binnen de zorgsector. Siza ziet het medewerkersonderzoek als een waardevolle interventie om de open en zinvolle dialoog binnen teams, binnen regio’s en […]

Lees meer Like!3

Regeldruk doorbreken? Het kan!

Organisaties presteren beter als het werkplezier de primaire motor is in plaats van regels, controle en de werkdruk. Door medewerkers meer ruimte en verantwoordelijkheid te geven en door hun competenties en kennis effectiever te benutten neemt de productiviteit toe. Sociale innovatie noemt men dit. Een inspirerende case: stichting De Hoven! Kortgeleden sprak BusinessWise Nelleke Tebra […]

Lees meer Like!1

Durf te vragen

Het is mijn vak om vragen te stellen. Aan medewerkers, aan leidinggevenden en directies. In de vorm van interviews, groepsdiscussies, workshops, vragenlijsten, tijdens het bespreken van resultaten noem maar op. En die vragen zijn voor mij een heel belangrijk hulpmiddel om in te zetten tijdens de projecten die we voor onze opdrachtgevers uitvoeren. Vragen stellen […]

Lees meer Like!12

Help! Een dalende respons van ons MTO!

We komen de laatste jaren opvallend vaak in contact met organisaties die kampen met een dalende respons op hun medewerkersonderzoek (MTO). Hun onderzoek is drie of vier keer uitgevoerd en beetje bij beetje, jaar na jaar, daalt de respons. In sommige gevallen tot beneden de 40%. ‘En dat is vreemd want we begonnen echt met […]

Lees meer Like!1

Als je het aan de klant vraagt…

De crisis is voorlopig nog niet over. Veel bedrijven moeten alle zeilen bijzetten om het hoofd boven water te houden in deze economisch zware tijden. Het is belangrijker dan ooit om klanten te werven en te behouden. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Zowel uit het medewerkerstevredenheidsonderzoek als uit het klantenonderzoek dat wij bij zeer […]

Lees meer Like!0

Verantwoordelijkheid en betrokkenheid

Onlangs waren we in het kader van een medewerkerstevredenheidsonderzoek bij een zeer succesvol en snel groeiend Nederlands bedrijf. Het is voor ons gebruikelijk om gesprekken te voeren met groepjes leidinggevenden en medewerkers in de voorbereidingsfase van een medewerkerstevredenheidsonderzoek. Zo ook bij dit bedrijf. Eén van de eerste vragen die ik de medewerkers stelde was: ‘Wat […]

Lees meer Like!2

Managers zijn bijziend!

In een onderzoek van Mezias en Starbuck (2003) is aan 70 managers gevraagd om zo goed mogelijk weer te geven hoe hun eigen organisatie presteerde op het gebied van onder andere omzet, winst en groeicijfers. De onderzoekers vergeleken deze cijfers daarna met de feitelijke situatie. Gemiddeld (!) zaten de managers er zo’n 300% naast voor […]

Lees meer Like!27

Afspraak is afspraak?

Een medewerkersonderzoek leidt bij BusinessWise altijd naar één of meer goede gesprekken. Gesprekken waarin we met onze opdrachtgever ingaan op wat er nou daadwerkelijk speelt in de organisatie. In zo’n ‘goed gesprek’ gesprek gaan we verder dan alleen scores. Het niet nakomen van afspraken Laatst hadden we weer een dergelijk gesprek met de directieleden van […]

Lees meer Like!0

Paradigma’s ontdekken met een MTO

MTO maakt overtuigingen duidelijk In ons werk maken we tijdens de voorbereidingen of juist in de follow-up van een MTO (medewerkerstevredenheidsonderzoek) veelvuldig kennis met de overtuigingen en paradigma’s van waaruit medewerkers, directieleden en managers werken. Twee uitersten Laten we twee uitersten nemen. Bij één van onze opdrachtgevers geeft één van de directeuren nadrukkelijk aan dat […]

Lees meer Like!1

MTO: Voortgang motiveert!

Wat maakt dat medewerkers iets als een fijne of goede werkdag beschouwen. Wat gebeurt er op zo’n dag? De resultaten van een grootschalig onderzoek van de Harvard Business University geven hier antwoord op. Allereerst is aan 600 managers gevraagd om de invloed van vijf factoren op de motivatie van medewerkers te rangschikken van groot naar […]

Lees meer Like!0

Motivatie van medewerkers

Het komt niet zelden voor dat medewerkers ons tijdens interviews in het kader van een medewerkerstevredenheidsonderzoek influisteren dat er ‘echt een angstcultuur heerst op de werkvloer’. Wat houdt dat nou precies in? En wat zijn de gevolgen voor individuele medewerkers en voor de organisatie in haar geheel? Kan dat ook anders? Medewerkers op de werkvloer […]

Lees meer Like!0

Geen reden voor paniek

Onvoldoende of tegenstrijdige informatievoorziening kan medewerkers binnen organisaties tot wanhoop brengen. Zeker in onzekere tijden is het belangrijk dat medewerkers goed geïnformeerd worden over wat er speelt. Een komische illustratie van wat er gebeurt als je tegenstrijdige informatie krijgt aangeboden vind je in het filmpje hieronder. Zeker het stukje over: “there is absolutely no cause […]

Lees meer Like!13

Klanten kiezen ‘waarom’ i.p.v. ‘wat’

Simon Sinek legt uit dat klanten in de eerste plaats kiezen voor jouw ‘waarom’ en niet voor jouw ‘wat’. Iets minder kryptisch: klanten kiezen vooral voor jouw overtuigingen en waar jij voor staat.

Lees meer Like!12

Hoe belangrijk concrete doelen zijn

Dat bedrijfsdoelen belangrijk zijn, weet iedereen natuurlijk. Maar hoe maak je nou aanschouwelijk wat duidelijke doelen en ambities kunnen opleveren? Of andersom: wat gebeurt er als gemotiveerde medewerkers onvoldoende duidelijke doelen hebben meegekregen? Nou dat ziet er uit als de “100 yards for people with no sense of direction”.

Lees meer Like!11

Medewerkers die geen initiatieven nemen

(Video) Het komt regelmatig voor dat we een manager horen verzuchten “dat medewerkers geen initiatieven nemen”. Stel je voor dat de volgende theorie een zekere waarheid in zich heeft: medewerkers gedragen zich op een manier die past bij de manier van leidinggeven. En stel je nou eens een bedrijf voor waar medewerkers geen initiatieven nemen. […]

Lees meer Like!28

Diversiteit op de werkvloer

Uit onderzoek (Hewitt Associates, 2009) blijkt dat bedrijven met een gemêleerd MT beter functioneren. Zij laten meer diversiteit in gedrag zien, waardoor de managers op betere ideeën komen, sneller problemen op kunnen lossen en efficiënter kunnen werken. Door de diversiteit in te zetten als middel waardoor mensen elkaar kunnen aanvullen, biedt dit grote voordelen. Zo […]

Lees meer Like!1
Close
Go top