Exit

Hieronder kun je lezen over wat ons bezighoudt, waar we aan werken, waar we warm voor lopen en wat we in ons werk zoal tegen komen. Voel je vrij om te reageren op de artikelen en laat ons vooral ook jouw ideeën weten!

De essentie van je werk als voorwaarde voor betrokkenheid

Ben jij nog bezig met de essentie van jouw werk? Je bent helemaal niks als popster wanneer de muziek ‘onder’ je act ontbreekt … Die muziek is essentieel voor de clip die je aan je fans wilt tonen. En zonder die essentie ziet, wat je doet, er een beetje raar uit. Kijk maar eens hoe […]

Lees meer Like!14

Oplossen versus je zelf oplossend vermogen vergroten

Oplossen versus je zelf oplossend vermogen vergroten In heel veel situaties is het effectief om, als zich een probleem voordoet, te analyseren wat het probleem is en daarna een oplossing voor het probleem te bedenken. Dat werkt prima als bijvoorbeeld de temperatuur op de werkplek niet prettig is, als het daar iedere dag te koud […]

Lees meer Like!8

De relatie tussen waarden en bevlogenheid

Over jouw waarden en jouw bevlogenheid Wil je eens een gebeurtenis, project of opdracht op je werk in gedachten nemen waarbij jij bezieling en bevlogenheid hebt ervaren…. ? Wat maakte dat jij op dat moment zo graag deed wat je deed? Wat veroorzaakte bij jou die bevlogenheid? En wat zorgde ervoor dat jij ‘die extra […]

Lees meer Like!3

De best presterende bedrijven

De best presterende bedrijven … Worden geleid door mensen die het welzijn van medewerkers even hoog in aanzien hebben staan als de bedrijfsdoelen; Hebben medewerkers die hun leidinggevende vertrouwen en hebben vertrouwen in zijn of haar eigen mogelijkheden; Begrijpen het belang van communicatie en weten hoe zij dat moeten doen; Bestaan uit medewerkers die zich […]

Lees meer Like!0

Zeker weten wat je niet weet

Vanmorgen in het zitje bij een klant viel mij een interessant bericht op in het FD: Bob van Dijk wil uitvinden wat hij nog niet weet. Ergens in het artikel lees ik: ‘Ik ben meer gericht op het uitvinden wat ik niet weet, dan dat ik gelukkig ben met wat ik wél weet.’ Nu weet […]

Lees meer Like!7

Voor wie is dat onderzoek eigenlijk een oplossing?

Mensen in organisaties zijn vaak ten diepste overtuigd van het feit dat bepaalde services of faciliteiten voor hun klanten belangrijk zijn. We bezochten laatst een organisatie die in de afgelopen jaren een kennisbank heeft ontwikkeld voor haar leden. Ons werd gevraagd om een klantenonderzoek uit te voeren met betrekking tot die kennisbank. Dat klantenonderzoek moest […]

Lees meer Like!12

Waarheid

Wat zou er gebeuren als we meningen of overtuigingen (die van elkaar verschillen) náást elkaar zouden laten bestaan ipv tegenóver elkaar? Wat doet dat met de ‘discussies’ die gevoerd worden vanuit het idee dat telkens maar één iemand ‘gelijk’ kan hebben, er slechts één waarheid bestaat? En zou het kunnen dat we in discussies niet […]

Lees meer Like!9

Workshop interactiepatronen

Laura en Eric faciliteerden in November een meerdaagse Operational Meeting in Richmond met de top 25 van een beursgenoteerde organisatie. We hebben managers uit de VS, Azië, Hongarije en Nederland door middel van oefeningen en activiteiten laten onderzoeken welke interactiepatronen in de organisatie plaatsvinden, welke hen helpen en welke niet. Ook hebben we hen laten […]

Lees meer Like!8

PERSONEELSVERLOOP KOST MEER DAN U DENKT…

Diverse onderzoeken laten zien dat de kosten voor het vervangen van een vertrokken medewerker kan variëren van 30% tot 200% van het jaarsalaris. De kosten voor vervanging van productiemedewerkers zijn van een andere omvang dan die van medewerkers met bijvoorbeeld een commerciële functie. Of van medewerkers waarvoor hoge opleidingskosten gemaakt moeten worden om hen het […]

Lees meer Like!0

Niets is wat het lijkt

Lees meer Like!12

Waarom vragen belangrijk zijn? Omdat, als je praat, je alleen maar herhaalt wat je al weet.

Like!27

Groepsdruk in beeld

Groepsdruk is van alle tijden want binnen iedere groep is sprake van een zekere druk om je te conformeren, om je een beetje te gedragen zoals de overige groepsleden doen. En dus is dit ook binnen organisaties aan de orde. Hele evidente voorbeelden zijn: ‘je moet hier wel je verantwoordelijkheid nemen hoor’, ‘we leveren op […]

Lees meer Like!43
blinde vlek

De blinde vlek in medewerkersonderzoek

Blinde vlek Ken je onderstaande ‘blinde vlek test’ nog van de biologieles op de middelbare school? Begin op 30 centimeter afstand van je beeldscherm. Sluit je rechteroog en focus heel goed met je linker oog op het sterretje hieronder. Beweeg heel langzaam je hoofd naar het scherm toe, terwijl je met je linkeroog blijft focussen op het […]

Lees meer Like!23
Veranderen vanuit het hier en nu

Over veranderen en tagliatelle

Wat heeft een pastamachine met veranderen te maken? Op de foto hierboven zie je een pastamachine. Zoals je ziet komt er tagliatelle uit. Zolang het tagliatelle-opzetstuk op de pastamachine zit, staat het ding in de ‘tagliatelle-stand’ en zal het altijd tagliatelle produceren. Geen spaghetti, geen lasagne, geen linguine, geen pappardelle….. Alleen tagliatelle. Wat heeft dit alles met […]

Lees meer Like!15
Dialoog

Dialoog als bron voor ontwikkelen en verbeteren

Wat gebeurt er als je medewerkers in een onderzoekende dialoog invloed geeft om zelf te ontdekken wat er beter kan als het gaat om hun dagelijkse werk? Wat is het effect van kritische vragen als: Wat voeg ik toe? Waar draag ik aan bij in mijn organisatie? Hoe staat het met mijn betrokkenheid en wat kan […]

Lees meer Like!17

Vroegtijdig personeelsverloop

Als afsluiter van onze wekelijkse blog over de verschijningsvormen van personeelsverloop nog een gedachtengang over vroegtijdig verloop. Het maakt nogal wat uit als een medewerker met zeven dienstjaren het bedrijf verlaat of dat iemand die vier maanden in dienst is het besluit neemt om te vertrekken. Een hoog (of hoger wordend) verloop in deze categorie […]

Lees meer Like!12
Close
Go top