Exit

Hieronder kun je lezen over wat ons bezighoudt, waar we aan werken, waar we warm voor lopen en wat we in ons werk zoal tegen komen. Voel je vrij om te reageren op de artikelen en laat ons vooral ook jouw ideeën weten!

Domino op het werk

Een besluit dat de directie of het management Team neemt, heeft altijd consequenties voor mensen en werkzaamheden in de organisatie. Niet zelden hebben de besluiten ook onvoorziene consequenties. Een directiebesluit leidt bijvoorbeeld plotseling tot volstrekt andere prioriteiten op de ICT afdeling of op de afdeling klantenservice. De herprioritering van de strategische projecten, waartoe het MT […]

Lees meer Like!2

Wat is het verhaal?

Wat zou het verhaal zijn achter dit filmpje? Wat zorgt ervoor dat dit jochie op deze manier traint? Hoe zou het idee hiervoor ontstaan zijn? En wat zorgt er voor dat mensen in jouw organisatie hun vaardigheden en kennis vergroten? Welke omstandigheden dragen daaraan bij? Wat is hun verhaal daarover? Als je dat zou ontdekken […]

Lees meer Like!3

Ja, maar daar hebben we procedures voor!

Bijna iedereen kent ze wel. Procedures, standaard processen, ‘standard operating procedures’. Handig om niet telkens opnieuw het wiel uit te hoeven vinden. Als bijv. een nieuwe medewerker over drie weken bij de organisatie komt werken dan is het handig dat alle noodzakelijke handelingen en voorbereidingen al in een procedure zijn opgesomd. Kan je efficiënt doen […]

Lees meer Like!3

“Wat is het probleem?”

Lees meer Like!8
Functionele en disfunctionele patronen in organisaties

Onlogische logische handelingen

Onlogische logische handelingen Ja, je leest het goed. Onlogische handelingen die tegelijkertijd logisch zijn. Dat kan! Gebeurt vaker dan je denkt. Bekijk de video hieronder maar eens. Gras maaien doe je logischerwijs met een grasmaaier. Je haar wassen doe je logischerwijs met water. Je auto wassen ook. En de tuin sproei je ook met water. Maar het is […]

Lees meer Like!10

Walk your talk

‘Walk your talk’, ‘Be the change you want to see’, ‘Leading by example’ … Het bestaat echt… en je kan er om lachen! Credit: JG Clark

Lees meer Like!12

Het nut van twijfel

Ruimte voor twijfel Vandaag in NRC over de verdeeldheid in de VS: ‘Zelfs als je er niet naar vraagt, verzuchten mensen op straat of in een diner dat er geen „middle ground” meer is, geen ruimte voor twijfel.’ Ook in organisaties komen we dit tegen: onbedoeld vastgezette, tegengestelde overtuigingen en daaruit voortvloeiende manieren van (tegen) […]

Lees meer Like!12
werkdruk aanpakken

Werkdruk aanpakken: een systemische benadering

Werkdruk voor een derde van de werknemers een probleem Werkdruk is voor een derde van de Nederlandse werknemers een probleem. In pogingen om dit probleem aan te pakken, zetten organisaties metingen en scans in: een RI&E, een werkbelevingsonderzoek en/of een PMO. Deze metingen en scans zoomen in op de beleving van werkdruk en/of pogen te […]

Lees meer Like!10
hardnekkige problemen oplossen

Hardnekkige vraagstukken

Hardnekkige vraagstukken We helpen mensen in organisaties om te ontdekken wat er gaande is in taaie en hardnekkige vraagstukken. Hoe komt het dat het vraagstuk speelt? Wat gebeurt er precies? Wat doen mensen, hoe handelen zij in de dagelijkse praktijk met elkaar? Dat doen we door met de mensen zelf, zonder oordelen en verwijten te […]

Lees meer Like!24

Probleem? Hoe ontdek je dat wat je zelf veroorzaakt?

Oplossingen zoeken Onderzoek jij op dit moment oplossingen voor een hardnekkig probleem waar jullie in de organisatie last van hebben? Gaat het bijvoorbeeld over ‘eigenaarschap’, ‘initiatieven nemen’, ‘afspraken nakomen’, ‘samenwerken tussen afdelingen’ of misschien ‘werkdruk’? Het probleem of het vraagstuk waar jij je op dit moment op richt is wellicht taai, weerbarstig en ingewikkeld en […]

Lees meer Like!22

De essentie van je werk als voorwaarde voor betrokkenheid

Ben jij nog bezig met de essentie van jouw werk? Je bent helemaal niks als popster wanneer de muziek ‘onder’ je act ontbreekt … Die muziek is essentieel voor de clip die je aan je fans wilt tonen. En zonder die essentie ziet, wat je doet, er een beetje raar uit. Kijk maar eens hoe […]

Lees meer Like!30

Oplossen versus je zelf oplossend vermogen vergroten

Oplossen versus je zelf oplossend vermogen vergroten In heel veel situaties is het effectief om, als zich een probleem voordoet, te analyseren wat het probleem is en daarna een oplossing voor het probleem te bedenken. Dat werkt prima als bijvoorbeeld de temperatuur op de werkplek niet prettig is, als het daar iedere dag te koud […]

Lees meer Like!14

De relatie tussen waarden en bevlogenheid

Over jouw waarden en jouw bevlogenheid Wil je eens een gebeurtenis, project of opdracht op je werk in gedachten nemen waarbij jij bezieling en bevlogenheid hebt ervaren…. ? Wat maakte dat jij op dat moment zo graag deed wat je deed? Wat veroorzaakte bij jou die bevlogenheid? En wat zorgde ervoor dat jij ‘die extra […]

Lees meer Like!3

De best presterende bedrijven

De best presterende bedrijven … Worden geleid door mensen die het welzijn van medewerkers even hoog in aanzien hebben staan als de bedrijfsdoelen; Hebben medewerkers die hun leidinggevende vertrouwen en hebben vertrouwen in zijn of haar eigen mogelijkheden; Begrijpen het belang van communicatie en weten hoe zij dat moeten doen; Bestaan uit medewerkers die zich […]

Lees meer Like!1

Zeker weten wat je niet weet

Vanmorgen in het zitje bij een klant viel mij een interessant bericht op in het FD: Bob van Dijk wil uitvinden wat hij nog niet weet. Ergens in het artikel lees ik: ‘Ik ben meer gericht op het uitvinden wat ik niet weet, dan dat ik gelukkig ben met wat ik wél weet.’ Nu weet […]

Lees meer Like!7

Voor wie is dat onderzoek eigenlijk een oplossing?

Mensen in organisaties zijn vaak ten diepste overtuigd van het feit dat bepaalde services of faciliteiten voor hun klanten belangrijk zijn. We bezochten laatst een organisatie die in de afgelopen jaren een kennisbank heeft ontwikkeld voor haar leden. Ons werd gevraagd om een klantenonderzoek uit te voeren met betrekking tot die kennisbank. Dat klantenonderzoek moest […]

Lees meer Like!12
Close
Go top