De blinde vlek in medewerkersonderzoek

Blinde vlek

Ken je onderstaande ‘blinde vlek test’ nog van de biologieles op de middelbare school? Begin op 30 centimeter afstand van je beeldscherm. Sluit je rechteroog en focus heel goed met je linker oog op het sterretje hieronder. Beweeg heel langzaam je hoofd naar het scherm toe, terwijl je met je linkeroog blijft focussen op het sterretje. Als je ca. 20 centimeter van scherm verwijderd bent, verdwijnt het bolletje opeens. En als je dichterbij komt verschijnt het bolletje weer.

Schermafbeelding 2016-06-28 om 08.31.17

Wat goed dat je deze test nog kent … en misschien net ook hebt uitgeprobeerd zittend voor je beeldscherm :-) Het mooie is: je weet dat je een blinde vlek hebt maar je bent je daar niet bewust van.

Maar hoe zit dit nu als je kijkt naar organisaties? Want daar komen ook blinde vlekken voor. En daarvan zegt menig manager: ‘Ja dat weet ik, die blinde vlekken hebben wij vast en zeker ook. Alleen zie ik ze niet, ik ben me er niet bewust van welke dat zijn!’ 

Onbedoeld en onbewust

Ieder bedrijf kent eigen gewoonten, heeft eigen manieren om tot plannen en ambities te komen, heeft eigen manieren en gewoonten om medewerkers te informeren et cetera. Als nieuweling in de organisatie vallen deze manieren en gewoonten in de eerste maanden misschien nog op. Maar op enig moment zit je met z’n allen zo dicht op wat er gebeurt dat niemand het (bolletje) nog ziet.

Met dit inzicht in gedachten is het interessant om eens te kijken naar twee evidente blinde vlekken die zich bij een medewerkersonderzoek aandienen.

Blinde vlek 1:

Zo heeft iedere opdrachtgever die een medewerkersonderzoek wil laten uitvoeren vaak hele concrete wensen ten aanzien van de onderwerpen en thema’s die aan bod moeten komen. Er bereiken het management of de HR manager namelijk geluiden uit de organisatie over wat er goed gaat en over wat er niet goed gaat. En dan kan het gaan over samenwerking, arbeidsomstandigheden, communicatie, de kernwaarden, transparantie et cetera. De onderzoekswensen worden meegegeven aan het bureau dat het onderzoek gaat uitvoeren en niet lang daarna is het onderzoek uitgevoerd en wordt er gerapporteerd over de uitkomsten. 

Er wordt op deze manier echter alleen onderzocht wat bekend is, waar men zich bewust van is. Er wordt niet onderzocht wat zich in de blinde vlek van de organisatie afspeelt. Bepaalde feedback bereikt het management of de staf niet (meer). Dat wat onbewust en onbedoeld gedaan en georganiseerd wordt, wat zich in blinde vlekken afspeelt, bereikt het management en de staf niet (meer) en wordt niet genoemd in de opdracht of vraagstelling aan het onderzoeksbureau. Tja, dan kan het na het onderzoek dus ook niet onderzocht en opgelost worden!

Blinde vlek 2

De tweede blinde vlek is wat ingewikkelder. De uitslagen en resultaten van ieder traditioneel medewerkersonderzoek zijn tot stand gekomen doordat ze bewust én onbewust (bedoeld en onbedoeld) ‘geproduceerd’ worden door medewerkers en leidinggevenden die volgens gewoonten, tradities en patronen met elkaar samenwerken en communiceren. De uitkomsten van ieder medewerkersonderzoek zijn een direct resultaat van de gebruikelijke manier van aansturen, communiceren, organiseren etc.

Wat je meet met het onderzoek, wordt veroorzaakt (‘geproduceerd’) door al die bewuste én onbewuste gewoonten en patronen in de organisatie. 

En nu komt het …. Na het onderzoek gaan klanten onbewust en onbedoeld dezelfde manieren en gewoonten weer inzetten om resultaten van het onderzoek te verbeteren. Dus zonder dat zij zich daarvan bewust zijn, is de opvolging van het onderzoek een herhaling van zetten met de hoop dat er vervolgens iets verbetert of verandert. De kans is daarmee dus levensgroot dat precies hetzelfde gedaan wordt als wat altijd al gedaan werd … waardoor er na de opvolging niets wezenlijks verandert. 

Een traditionele aanpak van het medewerkersonderzoek heeft als gevaar dat de noodzakelijke veranderingen niet zullen ontstaan, dat medewerkers hun motivatie om een volgende keer weer mee te doen aan het onderzoek verliezen. Of nog erger: al tijdens de opvolging van het onderzoek verdwijnt onder hen de animo ‘omdat er toch niks verandert’, ‘omdat de manier waarop het er in dit onderzoek aan toe gaat net zo gaat als alles hier altijd al gaat’.

Ina G.
Ina G.
1700654781
Ik heb BusinessWise en mijn cp ervaren als professioneel, vakkundig en vooral niet oordelend. Mijn cp heeft ons meegenomen in hoe je oordeelsvrij verdiepende vragen kunt stellen. De technische kant is goed verlopen en de varianten hoe je de rapportages wilt hebben, zijn uitgebreid en op maat. Kortom een prima organisatie om mee samen te werken wanneer je een mederwerkersonderzoek wilt laten plaatsvinden in je organisatie
Helma W.
Helma W.
1684762868
Het medewerkersonderzoek door BusinessWise kenmerkte zich door een duidelijke planning die ook goed nageleefd werd.Daarnaast was de begeleiding door de consultant Eric Fleurbaay, erg prettig. Hij heeft veel tijd en aandacht gestoken in de voorbereiding door met betrokkenen te praten over de organisatie om zo te achterhalen welke vragen er gesteld moesten worden in het onderzoek. Tijdens het gehele proces word je verder ondersteund met voorbeelden etc. voor de communicatie naar de medewerkers. De opgeleverde rapportages waren helder en de terugkomsessie met de medewerkers om de resultaten te bespreken en nader te duiden was erg waardevol. Ik heb veel van de manier van het communiceren op een positieve manier van Eric geleerd en met mij hopelijk de gehele organisatie. Ik kan BusinessWise dan ook zeker aanraden.
Barbara De B.
Barbara De B.
1673875003
Business Wise is een betrouwbare en flexibele partner om mee samen te werken. Eric geeft goede adviezen en reflecteert op de situaties die spelen in het hier en nu. De methodiek om zelf actief aan de slag te gaan met "onderzoeken" spreekt ons erg aan. De back-office oftewel Menno schakelt snel en rapportages zijn duidelijk.
Bram B.
Bram B.
1662100957
Met hulp van BusinessWise heeft Intrakoop een mooie stap voorwaarts kunnen maken in het ontwikkelen van haar organisatiecultuur. Zaken als 'elkaar (durven) aanspreken', 'gedegen afspraken maken met elkaar én opvolgen', etc. stonden op de agenda en daar plukken we tot op de dag van vandaag met elkaar de vruchten van. Uitermate professioneel, maar tevens met veel humor. Eric Fleurbaaij heeft laten zien dat hij óók in online (groep)sessies zijn mannetje staat. Als management team laten wij ons ook graag begeleiden door BusinessWise. Keep up the good work!
Ismail K.
Ismail K.
1662016085
Klantvriendelijke en professionele ondersteuning gekregen bij ons onderzoek. Eric en Menno waren altijd bereikbaar en hebben ons enorm geholpen met hun ondersteuning. Ik kan ze zeker aanbevelen!
Agnes K.
Agnes K.
1661889167
In een groot medewerkersonderzoek op een hele fijne manier samengewerkt, meedenkend en aansluitend bij de cultuur.
Albert V.
Albert V.
1660906174
BusinessWise heeft ons als bedrijf Twence 4 x uitstekend geholpen met het uitvoeren van een medewerkersonderzoek. Juist het maatwerk, creativiteit en rapportages springen er kwalitatief uit.
Sandra J.
Sandra J.
1660905525
Wij hebben Business Wise ingezet voor een Medewerkersonderzoek voor onze organisaties. De consultant welke onze contactpersoon was is zeer deskundig. In de opvolging van het onderzoek kwam dit tot uiting in een maatwerk aanpak voor de organisatie en professionele begeleiding in het vervolg en gedegen advies. De werkwijze van Business Wise is professioneel, persoonlijk, de planningen werden gehaald en de uitvoering is goed. Deze partij is zeker aan te bevelen om in te zetten voor de organisatie.
Foeke E.
Foeke E.
1652878930
Als bedrijf hebben nu ruim anderhalf jaar ervaring met BusinessWise en ik ben uitermate tevreden over de manier waarop "zij" in alle veiligheid en op een professionele wijze ons de spiegel hebben voorgehouden.
Bahram B
Bahram B
1652866772
Eric delivers a custom made approach. What I mostly appreciate is that Eric's approach is based on objectiveness, the individual's/team's wish(es) and is not coloured by anyone's wish in particular a/o the contractor (opdrachtgever).
eric W.
eric W.
1505715046
Geweldig gemotiveerde proffesionals die de hiërarchie van een bedrijf door observatie kan veranderen.
Geert en Ronkje D.
Geert en Ronkje D.
1505647581
Geweldig bedrijf met gepassioneerde professionals, die grote vakkennis koppelen aan een grote drang naar constant innoveren.
Eric S.
Eric S.
1505641757
Een verrassende aanpak van het oude onderzoek naar medewerkerstevredenheid, maar dan echt anders. De medewerkers spelen een belangrijke rol binnen deze methode.Wij van de Werkvloer merken dus dat er nu echt wat gebeurt.
Petrice B.
Petrice B.
1504981443
×
js_loader
Scroll naar boven